Lehti- ja ruusukaali ovat vitamiinipommeja

Kaalien kunnia on palautettu. Etenkin ryppylehtisestä lehtikaalista on tullut maailman huippukokkien trendivihannes. Yksi syy kaalien uuteen suosioon on se, että niissä on vähän energiaa mutta valtavasti vitamiineja, kivennäisaineita ja kuitua. Lehtikaali on ylivertainen ravintoarvoillaan.

KUN HANKIT

Lehti- ja ruusukaalien paras kausi alkaa vasta ensilumien aikaan. Pakkanen parantaa niiden makua, sillä kylmä muuttaa kaalin tärkkelyksen sokeriksi. Lehtikaalia on vihreää ja violettia lajiketta. Valitse käden kokoisia lehtiä. Ruusukaalien kuuluu olla heleänvihreitä ja napakoita.

KUN VALMISTAT

Lehtikaalia voi syödä raakana salaatin tapaan, puristaa mehuksi tai kypsentää esimerkiksi paistamalla. Myös ruusukaaleja voi käyttää raakana salaatteihin, mutta parhaimmilta ne maistuvat höyrytettyinä tai keitettyinä. Keitettäessä vihreä väri säilyy, kun sekoitat veteen teelusikallisen leivinjauhetta. Kaalin voimakas tuoksu keitettäessä miedontuu, kun lorautat keitinveteen tilkan sitruunamehua.

KUN SÄILYTÄT

Kaalit ovat herkkiä makua vaurioittavalla etyleenille, joten säilytä ne muovipussissa jääkaapin kylmimmässä osassa, erossa hedelmistä ja tomaatista. Lehtikaalisadon voi pakastaa raakana tai kuivata. Ruusukaalit pakastetaan esikeitettyinä tai höyrytettyinä.

KLASSIKOT

Kotiruokaklassikko kaalikääryleet tehdään yleensä keräkaalista, mutta ne onnistuvat myös lehtikaalista. Englantilaisessa keittiössä ruusukaali on perinteinen lammas- ja riistaruokien lisuke.

MAKUKAVERIT

Kaalien pistävä maku taittuu hunajalla tai siirapilla. Raaka kaali tarvitsee aina hieman hapokkuutta esimerkiksi viinietikasta. Puolukat ovat kaalin tuttu vieruskaveri. Rakuuna, timjami, meirami ja salvia sopivat maustajiksi.